sök taxi

"beräknar och jämför taxipriser för just din resa!"

Stad:
Från:
Till:
Tid: :
Biltyp:

Taxiblogg

sök taxi
Bli fan av iqtaxi.se på facebook

SVENSKA TAXIMORD 1926 – FLYBORGSKA SMÄLLEN

Exakt klockan 03:12 natten mellan torsd 11 och fred 12 mars vaknade folk av en fruktansvärd detonation som hördes och kändes över hela sta´n. Det kändes som om det hade inträffat en jordbävning med tusentals krosssade fönster som följd. Sen dröjde det bara några ögonblick innan telefonerna började gå heta hos polisen i det nya polishuset på Kungsholmen.

Året var 1926 och upprörda röster som ringde till polisens växel kunde berätta att explosionen inträffat vid restaurang piperska muren, en restaurang med anor i dåtidens Stockholm.

Karl Gustav Gustafsson, chef för mordkommisionen ligger och sover på kontoret då han väcks mitt i natten ur sin skönhetssömn och beger sig omedelbart till skådeplatsen. Den syn som mötte honom och andra som kommit till platsen skulle de aldrig glömma.

På Pipersgatan 14, alldeles vid uppgången till Kungsklippan fann spanar-Gustav som han kallades, resterna av det som en gång varit en bil. En taxibil. Eller droska som det kallades förr.


Resterna av det som en gång var en taxi. Strömbergs droska, en Buick

Rester av det som en gång varit en människa hittades så lång bort som 100 meter ifrån bilen. Inne på Piperska murens borggård fann man lemmar av den i luften sprängda Sixten Flyborg. Man fann även Sixtens plånbok som innehöll en växel utställd på en av banemännen.

Anledningen till att detta fall kommer med här är att sprängdådet även hade för avsikt att likvidera taxiförare Wilhelm Strömberg.

Sixten flyborg var direktör i ett teimportbolag tillsammans med en viss Erik von Arbin, och en anställd vid namn Alexander Kreuger. Dessa båda herrar hade tillbringat torsdagskvällen den 11 mars på Rådhuskällaren där de finslipade planerna att mörda deras ”vän” och arbetskamrat. Rådhuskällaren låg förresten på Hantverkargatan 4 på Kungsholmen. Avsikten med mordet var att få ut försäkringspengar på 100 000:-.

Ca: 02.45 lämnade herrarna restaurangen och begav sig mot Kungsholmstorg där Kungsholms hyrverk hade en droskstation placerad – eller taxistolpe med modernt språkbruk.



Här låg Rådhuskällaren, där Arbin och Kreuger smidde sina planer

Wilhelm Strömberg, droskförare, hade haft en seg kväll och natten gav inte mycket mer den heller, några få styrningar till Sundbyberg och Ulvsunda från vilka han återvände in till city och Kungsholmen. Han funderar på att åka hem då det inte ”händer” något men bestämmer sig för att det är lite för tidigt för hemgång. Han beslutar sig för att åka till stationen på Kungskolmstorg och invänta kund.

Klockan är nu 02.50 fredagen den 12 mars 1926 och den gode Strömberg har ingen aning om vad som komma skall.

Två män dyker plötsligt upp från Garvaregatan och Strömberg hoppas naturligtvis att de skall anlita honom för en körning. Männen är snyggt och propert klädda, svarta överrockar samt plommonstop på huvudet. Han la märke till att dessa herrar var mycket intresserade av bakpartiet på hans bil men fäste inget större intresse vid det då.


Här vid pilen placrerades sprängladdningen på 7 kilo

FÄRDEN
Erik von Arbin går fram till Strömberg och frågar om han är ledig och får ett jakande svar på frågan, ”Bra” säger Arbin, ”åk till Kungsholms hamnplan 3 så plockar vi upp en person där”. Arbin och hans kumpan Kreuger kliver in i bilen och sätter sig tillrätta och färden tar sin början.

Strömberg kör Garvaregatan österut för att svänga ner mot Kungsholms Hamnplan. Väl framme vid adressen kliver de båda männen ur, Kreuger säger åt Strömberg att han ska gå in och hämta en kille som ska fortsätta till Sturegatan 8 medan Arbin står kvar bakom bilen. Efter ett par minuter kommer Kreuger ut genom porten och säger till Arbin att han ”inte kan få liv” i Sixten. ”Jag springer upp igen”, säger Kreuger och springer in genom porten igen.

”Han e lite sned, men det är inte så farligt” säger Arbin till Strömberg som undrar om inte personen de skall hämta behöver hjälp.

Efter någon minut kommer dock Kreuger ut genom porten med Sixten Flyborg under armarna, tydligen hade Sixten varit väldigt svår att väcka.

Under tiden Kreuger varit på språng för att hämta Flyborg hade Arbin satt fast en sprängladdning bak på bilen och när de väl fått in Sixten i baksätet tände Arbin stubinen. ”Sturegatan 8″ sa Flyborg. Det var de sista orden han yttrade i livet.

460 steg längre fram – ungefär 450 meter ( jag har stegat) detonerar laddningen som får hela staden att vakna upp, en fruktansvärd explosion som får tusentals fönsterrutor att skallra sönder – klockan är exakt 03.12, 12 mars 1926. Kaos råder på platsen, ingen vet riktigt vad de ska göra.

EFTERMÄLET

Wilhelm Strömberg som körde taxin klarade sig som genom ett under, men blev aldrig sig själv igen. Sixten blev sprängd i bitar och hans medarbetare och mördare Erik von Arbin och Alexander Kreuger blev dömda till långa straff på Långholmen.

Källor:
Polisarkivet
Research: Taxiroy

Tipsa andra:
  • Skriv ut artikeln!
  • Facebook
  • Google
  • Maila artikeln!
  • RSS
  • Pusha
  • TwitThis

Relaterade inlägg

Etiketter:

2 kommentarer till “SVENSKA TAXIMORD 1926 – FLYBORGSKA SMÄLLEN”

  1. admin (24 comments) skriver:

    Vilket kanonjobb du gör! Intressant läsning. Fixade till bilderna. Ska försöka få det att fungera bättre på denna sida genom att göra en uppdatering av bloggmotorn i helgen.

  2. Taxiroy (2 comments) skriver:

    Tusen tack för att du ordnade bilderna!

Lämna en kommentar

  • Bloggensstartsida

  • Omröstning

    Vilken är den viktigaste faktorn vid val av taxibolag?

    View Results

    Loading ... Loading ...
  • Arkiv

  • Kategorier

  • Kommentarstoppen

  • Meta